اپیزود شماره هفتاد و شش

Episode 76

توضیحات اپیزود

مهاجرت پدیده‌ای پیچیده و چندوجهی است که طیف گسترده‌ای از عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و محیطی در شکل‌گیری آن نقش دارد.یکی از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت، جست‌وجوی فرصت‌های شغلی بهتر و درآمد بالاتر است. بسیاری از مهاجران از کشورهایی با نرخ بالای بیکاری، دستمزدهای پایین یا فرصت‌های شغلی محدود، به امید یافتن شغل و بهبود شرایط اقتصادی خود و خانواده‌هایشان مهاجرت می‌کنند. سختی‌های مهاجرت قطعاً از بزرگ‌ترین دلواپسی‌های یک مهاجر به شمار می‌آید. تنهایی، دلتنگی، ناتوانی در برقراری ارتباطات اجتماعی، عدم تسلط بر زبان، افسردگی و هزینه‌های اقامت، از جمله مشکلاتی هستند که بسیاری از افراد پس از مهاجرت با آن‌ها مواجه می‌شوند. تجربه مهاجرت برای هر فرد منحصر به فرد است، اما بسیاری از مهاجران و پناهندگان در مراحل مختلف این پروسه با پدیده‌ای به نام «ترومای مهاجرت» روبرو می‌شوند…

در این اپیزود و بر اساس فراخوانی که پیش‌تر در صفحه اینستاگرام دیالوگ باکس منتشر کردیم، از مخاطبان خود که در خارج از ایران زندگی می‌کنند دعوت کرده‌ایم تا به چهار پرسش درباره تجربیاتشان به عنوان مهاجر پاسخ دهند. سوالات به شرح زیر هستند:

– تجربه شما به عنوان مهاجر در مواجهه با دیگران (احساس اقلیت بودن، نژادپرستی یا رفتارهای انسان‌ دوستانه) چگونه بوده است؟
– بزرگ‌ترین چالشی که در طول مهاجرت با آن روبرو شدید چه بوده است؟
– تجربه شما در ارتباط و تعامل با جامعه ایرانی مهاجر چگونه بوده است؟
– سخن آخر (تریبون آزاد)

پ.ن: لازم به ذکر است که تجربه‌های این عزیزان در این اپیزود به دلیل محدودیت زمانی به اختصار و به‌صورت گزیده ارائه شده است. نسخه کامل این مستند به زودی در کانال یوتیوب دیالوگ باکس در دسترس مخاطبین قرار خواهد گرفت.

حامی این پادکست: برند دلیجان
دوران کودکی، همیشه بخشی از دوست داشتنی ترین خاطرات آدمها بوده. خاطرات دوستان، همبازی ها و وسایل بازی دوران کودکی برای ما هیچ وقت فراموش نخواهند شد. شرکت دلیجان، با بیش از ۳۰ سال تجربه در تولید لوازم کودک، اکنون بخشی از خاطرات پدر و مادرهایی است که از محصولات دلیجان برای فرزند خود استفاده میکنند. این اعتماد، پشتوانه ای است برای توسعه برند لوازم کودک و ارائه محصولات جدید و باکیفیت تر. در حال حاضر، گروه شرکت های دلیجان، از نظر وسعت و تعداد پرسنل، به بزرگترین کارخانه لوازم کودک در خاورمیانه بدل شده و تلاش میکند تا دسترسی به کالای با کیفیت ایرانی را برای همه، فراهم نماید.

برای اطلاعات بیشتر و مشاهده محصولات دلیجان، لطفاً به وبسایت و یا به صفحه رسمی شرکت در اینستاگرام مراجعه فرمایید.

https://www.instagram.com/delijan.co

منابع:
دو فصلنامه پژوهش‌های جامعه شناسی معاصر (مقاله پژوهشی سودای مهاجرت؛ تمایل ایرانی‌ها به مهاجرت و عوامل تعیین کننده آن؛ مریم رضایی، رسول صادقی)، تابناک (سونامی مهاجرت؛ آینده نامعلوم در انتظار جهان)، انجمن روانشناسی ایران (پانته‌آ وثوقی، کارشناس ارشد روانشناسی بالینی)

پ.ن: این اپیزود در تاریخ ششم مهر ماه در کانال کست‌باکس دیالوگ‌باکس منتشر گردیده است.

گوینده متن: سامان مظلومی
گوینده اعلان: بهنام بهزادی
دستیار تولید: سعید قاسمی، علی فتاحی
روابط عمومی: سارا لشگری
با تشکر از: فرنوش واله، سجاد نعمتی، علی امینی، نگار نوروزی

مهدی ستوده
ششم مهر ماه 1403

https://delijanco.com/

از همین مجموعه بشنوید

آخرین اپیزودهای منتشر شده

برای آگاهی از شرایط اسپانسری تولیدات دیالوگ باکس می‌توانید درخواست خود را به

آدرس پست الکترونیک Info (@) dialoguebox.ir ارسال فرمایید.